Ann-Kathrin Müller’s work centers on the photographic image as a subject that produces meaning. In her analog black-and-white photographs, she questions the concept of the Western individal and its relationship to the world of things and goods. Starting from the visual culture of Modernism, its reception and the role of Photography within it, she examins strategies of retrospection, knowledge transfer and narration. She is particulary interested in aesthetics of recording, preservation and reception. In various transdisciplinary collaborations, she reflects on the question of how art, in the present, can make knowledge about history accessible and how established images of history, narratives and (pop) cultural identities, can be critically reviewed and modified by exposing power structures and deconstructing narrative and speaking positions. In this context, she has created performative interventions, large-scale installations, video and audio works or publications in exchange with authors, costume or product designers. Together with various institutions, she has developed lecture evenings, guided tours or film programmes.

 

Ann-Kathrin Müller studied at the State Academy of Fine Arts in Stuttgart and was awarded a postgraduate degree under Ricarda Roggan, where she was recognized as a master student. She also studied political science at the University of Stuttgart. Her work has been exhibited at the Kunstmuseum Stuttgart, Kunsthalle Baden-Baden and EIGEN+ART Lab, among others. Additionally, her works appear in various collections in Germany and Switzerland. In 2016, she was awarded a postgraduate fellowship from the State of Baden-Württemberg and in 2017 she received a working grant from the Stiftung Kunstfonds Bonn. Currently, she teaches at the State Academy of Fine Arts in Stuttgart as a Mathilde-Planck-Fellow. Ann-Kathrin lives and works in Stuttgart, Germany.

Vita

2015 – 2017

Meisterschülerin bei Ricarda Roggan an der Staatlichen Akademie der Bildenden Künste Stuttgart

2011 – 2014

Studium an der Universität Stuttgart im Fach Politikwissenschaft

2008 – 2013

Studium an der Staatlichen Akademie der Bildenden Künste Stuttgart bei Andreas Opiolka, Volker Lang und Udo Koch

1988

geboren

Preise und Förderungen

2022

INITIAL-2-Stipendium der Akademie der Künste Berlin

NEUSTART-Kultur Modul D (zurückgegeben)

NEUSTART-Kultur-Stipedium (zurückgegeben)

Mathilde-Planck-Lehrauftragsprogramm des MWK Baden-Württemberg

IFA-Ausstellungsförderung im Ausland (Israel)

2021

Mathilde-Planck-Lehrauftragsprogramm des MWK Baden-Württemberg

Projektförderung der Wüstenrot Stiftung

Projektförderung des MWK Baden-Württemberg

Projektförderung der LBBW-Stiftung

NEUSTART Kultur

INITIAL-Stipendium der Akademie der Künste Berlin

 

2020

Publikationsförderung des MWK Baden-Württemberg

Mathilde-Planck-Lehrauftragsprogramm des MWK Baden-Württemberg

Projektförderung Kultur Sommer 2020 des MWK Baden-Württemberg

 

2019

Projektförderung des Kulturamts der Stadt Stuttgart

2018

Südwestdeutscher Kunstpreis

2017

Projektförderung der LBBW-Stiftung
Arbeitsstipendium Stiftung Kunstfonds Bonn
Föderpreis der Alison und Peter Klein Stiftung

2016

Landesgraduiertenförderung des Landes Baden-Württemberg
Kunstpreis Péter Horváth-Stiftung

2014

Nachwuchsförderpreis für Fotografie der Internationalen Bodensee Konferenz

Sammlungen

Verschiedene private und öffentliche Sammlungen in Deutschland und der Schweiz, u.a.: Sammlung Alison und Peter Klein, Eberdingen-Nussdorf, Sammlung Schmitz-Morkramer, Hamburg, Sammlung Susanne von Meiss, Schweiz, Daimler Contemporary, Graphische Sammlung der Stadt Esslingen am Neckar, Sammlung Kunstmuseum Stuttgart, Graphische Sammlung Kunstakademie Stuttgart

Ausstellungen

2022

Perspektiven. Futurismen, Daimler Contemporary Berlin

Warum denn in die Ferne… , Esslinger Kunstverein, Esslingen

2021

brāhha, Weissenhofmuseum, Stuttgart

brāhha, Screening, Atelier am Bollwerk, Stuttgart

1:1 Javier Gastelum & Ann-Kathrin Müller, Matjö – Raum für Kunst, Köln

2020

What shall we eat at this time?, Weissenhofwerkstatt im Haus Mies van der Rohe, Stuttgart

2019

Frau A.S. Trifft Volker Böhringer. Aus der Graphischen Sammlung der Stadt, Villa Merkel Esslingen am Neckar*
17:54, Kunstraum 34, Stuttgart
Amerika, Bahnwärterhaus Esslingen am Neckar

2018

Die Phaläne, EIGEN+ART Lab, Berlin

Frischzelle_24: Ann-Kathrin Müller*, Kunstmuseum Stuttgart

Rezepte für währenddessen und danach, Neuer Kunstverein Aschaffenburg

Licht und Silber, Projektraum Akku, Stuttgart

2017

Frischzelle_24: Ann-Kathrin Müller*, Kunstmuseum Stuttgart
Über den Umgang mit Menschen, wenn Zuneigung im Spiel ist., Sammlung Klein*, Kunstmuseum Stuttgart
The Great Infinity Pool Vol.3*, UG Museum Folkwang, Essen
open minded*, Stiftungspreis Fotografie der Alison und Peter W. Klein Stiftung
Kunstwerk, Eberdingen-Nussdorf

BLACK / WHITE + FRIENDS, Galerie Burster, Berlin

2016

Practice Process Progress*, Villa Merkel Galerien der Stadt Esslingen am Neckar
close up*, Galerie EIGEN+ART, Berlin
Allure*, Fotografien aus der Collection Susanne von Meiss, c/o Berlin, Berlin
The Great Infinity Pool Vol. 1*, Horváth und Partners, Stuttgart
The Great Infinity Pool Vol. 2*, Klasse Roggan @ Schaulager, Galerie EIGEN+ART, Leipzig

2015

Offen, Galerie EIGEN+ART, Berlin
Übermorgenkünstler, Staatliche Kunsthalle, Baden-Baden

2014

True Lab, EIGEN+ART Lab, Berlin
Und Meese 2, Kunstverein Ahlen, Ahlen
Künstlerbücher bei Clap, Clap Temporärer Raum, Essen
Und Meese?*, Städtische Galerie Reutlingen, Reutlingen
Das Mansion, Weissenhofwerkstatt, Stuttgart

2013

Stell dir vor es ist Revolution und niemand geht hin, weil alle sind beim Urban Gardening, Contain’t, Stuttgart
no place to hide. ort kontrolle pruduktion*, Agentur für Arbeit, Stuttgart

2012

Welch schöne Utopie*, Wilhelmspalais, Stuttgart

 
* Publikation

Texte